Pałac Młodzieży w Katowicach

Pałac Młodzieży w Katowicach, z zewnątrz chcący dopasować się do nastałego socrealizmu, wybudowany jednak w duchu przedwojennego monumentalizmu lub modernizmu, wewnątrz posiada w pełni socrealistyczną duszę.  

Widok ogólny, fot. Z.Małek

Widok ogólny, fot. Z.Małek 

W 1948 roku ogłoszono konkurs, który wygrali architekci Zygmunt Majerski i Julian Duchowicz.  Zwycięski projekt nosił nazwę: „Projekt Pałacu Dziecka Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dziecka w Katowicach”. Obejmował on takie części  gmachu jak teatr, dziedziniec główny skupiający wejścia do poszczególnych części budynku, dziedziniec zabawowy oraz podwórze gospodarcze wraz z drogą dojazdu do budynku. 3 grudnia 1951 roku nastąpiło uroczyste otwarcie placówki.

Zygmunt Majerski, Julian Duchowicz, fot. Muzeum w Gliwicach

Zygmunt Majerski, Julian Duchowicz, fot. Muzeum w Gliwicach

Przyziemie budowli zostało obłożone granitowym boniowaniem, które przyjmuje formę nieregularnych bloków skalnych, całość sprawia wrażenie cokołu, na którym reszta elewacji została obłożona piaskowcem. Bryły budowli przenikają się, całość zwieńczona jest delikatnym gzymsem. Ogólna forma brył może przypominać właśnie realizacje przedwojenne, np. krakowskie Muzeum Narodowe czy też warszawskie Sądy na Lesznie. Frontowa elewacja składa się z dwóch brył: długa bryła głównego korpusu Domu połączona łącznikiem z prześwitem w parterze z położoną wzdłuż poprzecznej ulicy bryłą teatru, którego wejście podkreślone jest loggią. Wejście główne znajduje się po prawej stronie podcienia, który zdobi napis: Pałac Młodzieży. Dziedziniec ozdobiony jest fontanną z podobiznami dzieci oraz czterema płaskorzeźbami przedstawiającymi cykl powstawania pałacu dla młodzieży: pierwsza przedstawia wschód słońca dla idei socjalistycznych, druga – osiągnięcie celu przez idee, co jest zobrazowane sztandarami oraz gołąbkiem pokoju, trzecia – budowniczego, który rozmawia z matką i dzieckiem trzymającym globus i cyrkiel o tym, jak ma wyglądać przyszły projekt, a ostatnia płaskorzeźba przedstawia budowniczego, który przynosi dziecku i matce makietę przyszłej budowli w darze – motyw ten wywodzi się jeszcze ze średniowiecza, kiedy popularne było obrazowanie fundatora, który trzyma miniaturę budowli przez siebie ufundowanej. W socrealizmie był to motyw popularny, można go chociażby spotkać w jednej z płaskorzeźb w warszawskim MDM, gdzie w pracowni projektowej leży model jednego z bloków.

Plan sytuacyjny, fot. Architektura 4/1953

Plan sytuacyjny, fot. Architektura 4/1953

Palac_Mlodziezy

Wejście główne, fot. um.katowice.pl

Podcień wejścia głównego, fot. forum.gkw24

Podcień wejścia głównego, fot. forum.gkw24

Strop podcienia, fot. Marzena Bugała-Azarko/dziennikzachodni.pl

Strop podcienia, fot. Marzena Bugała-Azarko/dziennikzachodni.pl

Fagment dziedzińca, fot. Z.Małek

Fagment dziedzińca, fot. Z.Małek

Fragment dziedzińca, fot. Z.Małek

Fragment dziedzińca, fot. Z.Małek

Fontanna, fot. Justyna Przybytek

Fontanna, fot. Justyna Przybytek

Pierwsza płaskorzeźba, fot. pboslask.com.pl

Pierwsza płaskorzeźba, fot. pboslask.com.pl

Druga płaskorzeźba, fot. Marzena Bugała-Azarko/dziennikzachodni.pl

Druga płaskorzeźba, fot. Marzena Bugała-Azarko/dziennikzachodni.pl

Trzecia płaskorzeźba, fot. Justyna Przybytek

Trzecia płaskorzeźba, fot. Justyna Przybytek

Czwarte płaskorzeźba, ot. Marzena Bugała-Azarko/dziennikzachodni.pl

Czwarte płaskorzeźba, ot. Marzena Bugała-Azarko/dziennikzachodni.pl

Płaskorzeźba na Placu Konstytucji w Warszawie, fot. Wikimedia Commons

Płaskorzeźba na Placu Konstytucji w Warszawie, fot. Wikimedia Commons

Udział w projektowaniu wnętrz mieli nie tylko architekci Majerski i Duchowicz, ale także np. przy projekcie pływalni czy sali gimnastycznej architekci Hołówko, Wasilewski i Płachecki oraz w innych wnętrzach artysta Tadeusz Gierula. Wnętrza wykończone były ze smakiem, kryły się w nich malowidła ścienne, gipsowa rzeźba, dekoracja ślusarska i drewniana, mozaikowe posadzki z różnobarwnego terazzo uzupełnione marmurem i metalowymi wkładkami, jesionowa boazeria na widowni teatru czy dobrze opracowane lampy wykonane np. z kutego żelaza, białego metalu, matowego szkła czy kryształu.

W hallu głównym znajdują się filary z kwadratowymi głowicami w kształcie falujących kłosów, na których opiera się podciąg, a na wprost wejścia zostało wykonane malowidło naścienne przedstawiające pochód pod czerwoną i biało-czerwoną flagą.

Hall główny, fot. T.Gierula

Hall główny, fot. T.Gierula

Hall główny, fot. J.Baranowski

Hall główny, fot. J.Baranowski

Głowica w hallu głównym, fot. T.Gierula

Głowica w hallu głównym, fot. T.Gierula

Hall wewnętrzny parteru otrzymał najbogatszą oprawę plastyczną, dwie stiukowe kolumny podtrzymywać miały podciąg nad wnęką, fragment ściany wykończony był płytkami z szarego marmuru w bardzo zróżnicowanych odcieniach, znajdowały się tam również kute świeczniki.

Hall wewnętrzny - parter, fot. B.Stabiński

Hall wewnętrzny – parter, fot. B.Stabiński

Klatka schodowa ciągu wewnętrznego - fot. T.Gierula

Klatka schodowa ciągu wewnętrznego – fot. T.Gierula

Halle pierwszego i drugiego piętra opracowane zostały skromniej niż hall parteru, marmurem wyłożono obramienia portali, jak również niski cokolik oplatający ściany. Na jednej ze ścian w pasie nad drzwiami drugiego piętra znajdowały się freski przedstawiające postęp w górnictwie i powiązanie nauki z życiem.

Hall wewnętrzny - II piętro, Fot. B.Stabiński

Hall wewnętrzny – II piętro, Fot. B.Stabiński

Lampa wisząca w hallu wewnętrznym, fot. Z.Małek

Lampa wisząca w hallu wewnętrznym, fot. Z.Małek

W sali choreograficznej na trzech ścianach zostały zakomponowane płaszczyzny lustrzane podzielone delikatną stolarką.  Część sali obniżona została ze względu na przebiegający podciąg podparty stiukowymi słupami. Łączyła się ona harmonijnie z resztą sali, nie stwarzając wrażenia rozbicia wnętrza, a wręcz je urozmaicając.

Sala choreograficzna, fot. B.Stapiński

Sala choreograficzna, fot. B.Stapiński

Sala muzyczna posiadała półokrągło opracowaną wnękę akustyczną, ściana frontowa miała lekko łukową krzywiznę. Znajdowała się tam ciemna draperia, która zwisała z rampy świetlnej podpieranej przez cienkie słupki.

Sala muzyczna, fot. B.Stapiński

Sala muzyczna, fot. B.Stapiński

Lampa wisząca w sali muzycznej, fot. T.Gierula

Lampa wisząca w sali muzycznej, fot. T.Gierula

Sala wystawowa obłożona jest wysoko okładziną kamienną z jasnobrązowego marmuru z miejscowości Szewce, rysunek podłogi wydobyty został na płaszczyźnie kamienia inkrustacją metalową. Na frontowej ścianie umieszczono socrealistyczną rzeźbę z gipsu. Okna umieszczone zostały wysoko, ujęte w rytm wsporników podtrzymujących rampę. Łukowy strop rampy podkreślony został delikatnymi, krzyżującymi się żeberkami wykonanymi w sztukaterii.

Sala wystawowa, fot. F.Stobik

Sala wystawowa, fot. F.Stobik

Sala wystawowa obecnie, fot. J.Baranowsk

Sala wystawowa obecnie, fot. J.Baranowsk

Sala teatru jest najbardziej interesująca, zaprojektowali ją projektanci Duchowicz i Majerski. Ukształtowana została z płytką galerią lóż połączoną wnętrzowymi schodami z resztą sali, wykończona była jesionową boazerią. Strop ozdabiały krzyżujące się sztukateryjne żeberka, na przecięciach posiadały one zworniki, między żebrami znajdowały się zaś świetliki i ślusarsko zdobione lampy. Nad sceną umieszczono płaskorzeźbę przedstawiającą grające na instrumentach dzieci, dwie ubrane w stroje ludowe tańczące kobiety i śpiewającego mężczyznę.

Sala teatralna, fot. Z.Małek

Sala teatralna, fot. Z.Małek

Sala teatralna, fot. Z.Małek

Sala teatralna, fot. Z.Małek

Płaskorzeźba w sali teatralnej, fot. Z.Małek

Płaskorzeźba w sali teatralnej, fot. Z.Małek

Sala teatralna obecnie, fot. infomusic.pl

Sala teatralna obecnie, fot. infomusic.pl

Sala teatralna, fot. Architektura Muratorplus

Sala teatralna, fot. Architektura Muratorplus

Poszczególne pracownie opatrzone były ozdobnymi tablicami z nazwami pracowni. Same pracownie były dobrze doświetlone, pierwotnie wyłożone zieloną gumą lub drewnem.

Klatka schodowa ciągu naukowego, fot. F.Stobik

Klatka schodowa ciągu naukowego, fot. F.Stobik

fot. J. Baranowski

fot. J.Baranowski

Korytarz, fot. T.Gierula

Korytarz, fot. T.Gierula

Korytarz obecnie, fot. J.Baranowski

Korytarz obecnie, fot. J.Baranowski

Sala rzeźbiarska, fot.Z.Małek

Sala rzeźbiarska, fot.Z.Małek

Sala przyrodnicza, fot. Z.Małek

Sala przyrodnicza, fot. Z.Małek

Czytelnia naukowa, fot. T.Gierula

Czytelnia naukowa, fot. T.Gierula

Sala gimnastyczna, fot. Z.Małek

Sala gimnastyczna, fot. Z.Małek

Basen, fot. Fotopolska.eu

Basen, fot. fotopolska.eu

fot. J.Baranowski

fot. J.Baranowski

Malowidło ścienne, fot. Justyna Przybytek

Malowidło ścienne, fot. Justyna Przybytek

Malowidło ścienne, fot. J.Baranowski

Malowidło ścienne, fot. J.Baranowski

Umeblowanie, fot. T.Gierula

Umeblowanie, fot. T.Gierula

Umeblowanie, fot. T.Gierula

Umeblowanie, fot. T.Gierula

Umeblowanie, fot. T.Gierula

Umeblowanie, fot. T.Gierula

Warto wspomnieć, iż 13 kwietnia 2010 roku Pałac Młodzieży został wpisany do rejestru zabytków klasy „A”, w związku z czym w 2011 roku rozpoczęto remont zakończony pod koniec 2014 roku. Zachowano wszelkie wartościowe elementy dawnego wystroju, oczyszczono bardzo już zabrudzone elewacje. Udało się uniknąć termomodernizacji styropianem, która byłaby znaczącą ingerencją w wygląd budowli.

Przed remontem, fot. R.Nakonieczny

Przed remontem, fot. R.Nakonieczny

Po remoncie, fot. fotopolska.eu

Po remoncie, fot. fotopolska.eu

 

Bibliografia:

Stefan Sienicki, Wnętrza Pałacu Młodzieży w Stalinogrodzie, Architektura 4/1953

pm.katowice.pl/?p=202